MODEL BIZNESOWY – SZYBKA WERYFIKACJA POMYSŁU

MODEL BIZNESOWY – SZYBKA WERYFIKACJA POMYSŁU

Wszystkie pomysły należy spisywać; na świetny biznes można wpaść zawsze. Te lepsze pomysł warto spisać w postaci modeli biznesowych – dzięki temu już na wstępie jesteśmy w stanie wyłapać bardzo dużo przeszkód i potencjalnych problemów w projekcie. Jeżeli jeszcze się wahasz, czy warto zrobić model biznesowy, mam dla Ciebie 4 argumenty, które skłonią Cię do sięgnięcia po długopis i kartkę:

1.  Model biznesowy to zabójca niemożliwego

Używając modelu biznesowego bardzo szybko możemy wyłapać nierealne pomysły. Dla przykładu grupa klientów może być za mała w stosunku do poniesionych kosztów na początkowym etapie. Co więcej, możemy zidentyfikować dokładnie, który element nie gra i zmienić model, by projekt się spinał. Praca na modelu daje nam możliwość podejścia do tematu od wielu różnych stron. Należy również pamiętać, że spisany model to podstawa do weryfikacji swoich założeń. Niekoniecznie early adopter (grupa pierwszych klientów) będzie realnie zainteresowany projektem, jednak badając dalej segmentację może się okazać, że zupełnie inni kliencie będą najbardziej zainteresowani pomysłem. Kanwa to narzędzie motywujące do sprawdzania założeń i zmian w projekcie – w myśl ideologii startupów, bądź zwinny! A jakie korzyści daje gotowy model biznesowy?

2. Strukturyzacja pomysłu

Wielu z nas wpada na pomysł i próbuje go rozpisać. Po godzinie, dwóch czy dziesięciu siadamy usatysfakcjonowani wszystkim, na co wpadliśmy. No właśnie, na co wpadliśmy. Wprowadzenie ustrukturyzowanego modelu biznesowego pozwala podejść do rozpisania projektu kompleksowo i schematycznie. Co więcej, pozwala nam spojrzeć na pomysł jako logiczną całość złożoną z pasujących do siebie elementów. Przykładowo czy segment klientów jest obecny w kanałach dystrybucji, których planujemy użyć? Jak kanały i segment klientów ma się do parterów, z którymi warto wejść we współpracę? Te i wiele więcej perspektyw zauważysz, gdy użyjesz ustrukturyzowanej kanwy dla swojego pomysłu.

3.  Wyznaczanie kierunku

Gotowy model to dopiero pierwszy krok. Dobrze rozpisany ułatwia podjęcie decyzji o kolejnych,  ponieważ odpowiada na elementarne pytania: kim jest mój pierwszy klient? Czym się charakteryzuje? Jaki procent  rynku stanowi? I przede wszystkim jaka jest dla niego unikatową wartość, której nie oferuje i nie jest w stanie łatwo zaimplementować konkurencja?  Wiedza o kliencie pozwala dokładnie dostosować cały biznes pod jego oczekiwania. A cały proces dostosowania określa lewa strona kanwy modelu biznesowego, czyli aktywności, jakie należy podjąć i jakie zasoby są potrzebne, by wykonać te działania. Na końcu jasno określasz budżet i przede wszystkim wiesz, ile musisz sprzedać, by cały wysiłek się opłacił.

4. Ograniczenie ryzyka

Każda praca na modelu biznesowym, czy to koncepcyjna czy weryfikacyjna, to ograniczanie ryzyka projektu. A jedną z podstawowych koncepcji w biznesie jest zarządzanie ryzykiem. Czy gdybyś mógł określić ryzyko rozpoczęcia działalności i je kontrolować, to skorzystałbyś z okazji? Zainteresowanych  psychologiczną odpowiedzią na to pytanie odsyłam do książki „Pułapki Myślenia”. W biznesie natomiast nauczyłem się, że nie zaczyna się niczego bez analizy ryzyka, w szczególności z naturalną dla ludzi awersją do  działań, których nie możemy kontrolować.

Powyższych argumentów dostarczyła mi Idea Development Academy, do której zostałem zaproszony w charakterze mentora. Analizując w ciągu tygodnia 8 modeli biznesowych osób, które chciały zacząć swoją przygodę z biznesem zauważyłem kilka powtarzających się błędów:

a) Gdzie się podziała sprzedaż? Niewiele osób w modelu biznesowym uwzględnia przygotowanie całej strategii sprzedażowej czy ofert. Być może dla wielu to coś oczywistego, jednak osobiście wyznaje zasadę, że oczywistości również należy zapisywać, bo ich pominięcie boli najbardziej.

b) Gdzie się podział rynek? Bez znajomości rynku, na którym planujesz działać nie masz możliwości określenia najlepszej strategii. Co więcej,  określenie zysku jest niemożliwe bez podstawowych wartości liczbowych.

c) Gdzie się podziała weryfikacja pomysłu? Każdy powinien mieć mentora, który przeanalizuje pomysł i zauważy rzeczy, o których dowiedzieć się możesz jedynie popełniając szereg błędów. Mentor potrafi również spojrzeć na sprawę z szerszej perspektywy – angażując się w projekt często tracimy tę zdolność. Sam często korzystam z pomocy metrów: nie jestem ekspertem od spółek, marketingu itp. Nie ma w tym nic złego. Lepiej poddać pomysł pod dyskusje i nauczyć się na cudzych błędach!

PS. Jeżeli chcesz szybko i wygodnie pracować na modelach biznesowych ze swoim zespołem polecamy darmowe narzędzie online – https://canvanizer.com/

Wojtek Giżowski

Współzałożyciel i Dyrektor Zarządzający BreakBox Lab. Specjalista od networkingu, budowania relacji oraz analizy procesów biznesowych.

Dodaj komentarz

Close Menu