JAK BĘDĄC INTROWERTYKIEM WYGRAĆ KONFERENCJĘ

JAK BĘDĄC INTROWERTYKIEM WYGRAĆ KONFERENCJĘ

W zeszłym tygodniu miałem przyjemność uczestniczyć w Alfa School. spotkaniu organizowanym przez Inkubator Starter oraz fundusze VC dla naukowców w celu przybliżeniu im programu BRIdge Alfa. Warsztatów o sztuce pitchowania prowadził Piotr Bucki, a w jego trakcie padło pytanie, na które chyba znam odpowiedź: czy można i jak wygrać konferencję będąc introwertykiem?

Definicje, definicje

Pitchowanie to szybka prezentacja swojego pomysłu/biznesu przed potencjalnymi inwestorami bądź klientami. Trwa to zwykle do 10 minut i musi być przygotowane perfekcyjnie, żeby zainteresować drugą stronę. Niektórzy narzekają, że w tak krótkim czasie nie da się wytłumaczyć swojej idei, a co dopiero zrobić jeszcze z tego show. Z drugiej strony „less is more” jak to mówią i jeżeli nie jesteś w stanie wyjaśnić, o co Ci chodzi w 10 minut to znaczy, że masz przed sobą jeszcze trochę pracy.

A więc problem: czy, będąc introwertykiem, jesteś na straconej pozycji, czy może da się wykorzystać introwertyzm w pitchowaniu? I jeżeli tak, to jak wygrać konferencję wykorzystując swoją osobowość?

Moim zdaniem tak… i mam na to świetny przykład!

Kontekst: rok rocznie odbywają się targi E3, czyli Electronic Entertainment Expo, jedne z największych na świecie w branży elektronicznej rozrywki. Najwięksi gracze rynku zlatują się do Los Angeles, by zaprezentować gry i sprzęt do grania, które będą miały premiery przez najbliższy rok. Przez kilka ostatnich lat przyjęło się, że wystawcy oddają 15-20 minut w trakcie swoich konferencji dla niezależnych twórców, z którymi współpracują, głównie by podnieść kreatywność i ambicję swoich prezentacji po kolejnym takim samym trailerze Call of Duty. W tym roku w trakcie konferencji Electronic Arts wystąpił właśnie taki twórca, Martin Sahlin, dyrektor kreatywny studia Coldwood.

A więc sprawa wygląda następująco: mamy wielkie targi w Stanach, każdy wydawca robi wielkie show, pojawiają się aktorzy, muzycy i sportowcy, wszędzie fanfary i fajerwerki. I pomiędzy Fifą i innymi tytułami tego pokroju pojawia się Martin, skromny Szwed ze studia liczącego 14 osób i ma przedstawić grę, którą tworzą. Gra jest bardzo prosta, to platformówka logiczna o pacynce z włóczki, która musi gdzieś dotrzeć, zanim do końca się rozwinie (włóczka, z której jest zrobiona). Wizualnie jest naprawdę piękna, ale ładnych gier tam akurat nie brakuje.

I co się dzieje? Od razu widać, że facet jest spięty. W sumie trudno mu się dziwić, prawdopodobnie nigdy przez myśl mu nie przeszło, że może kiedyś wystąpić na E3. Głos mu się łamie, ręce trzęsą i z trudem pamięta, co ma powiedzieć. No ale zaczyna.

Jak wygrać konferencję będąc introwertykiem? Oto jak!

Po przedstawieniu siebie i studia oraz jego misji (tutaj ewidentnie czuć przygotowaną mowę) dochodzi do zalążka pomysłu. Otóż pacynka powstała w trakcie wypadu rodzinnego nad jezioro. Tutaj zdjęcia z wypadu w tle. No i jedno z najmocniejszych momentów: Martin wyciąga z kurtki pacynkę, którą zrobił. Z całej sali słychać głośne: oooh!  Później jeszcze opisuje grę, ale tak naprawdę każdy już jest kupiony.

Co udało się Martinowi osiągnąć? Pozwólcie, że zacytuję parę z najpopularniejszych komentarzy na YouTube:

I really want to support this guy. He’s so fucking passionate and his nervousness is adorable. I NEED to support this guy.

~ Mister Guillotine

Dude it was so cool to hear all those people cheer for the guy.

~ Regicide Creations

Martin ewidentnie jest introwertykiem. Prawdopodobnie pierwszy raz musiał wystąpić przed publiką większą niż klasa w podstawówce. Jego introwertyzm mocno dał o sobie znać… i dzięki temu, pomimo wielkich zapowiedzi, takich jak Mirror’s Edge 2 czy Star Wars Battlefront to właśnie o Unravel, grze studia Coldwood mówiono następnego dnia w pierwszych akapitach relacjonując konferencję E3. Czy Martin osiągnął to dzięki niesamowitemu produktowi? Nie. Może dzięki charyzmie i show, jakie zrobił? Nie. Osiągnął to dlatego, że pomiędzy wyćwiczonymi dyrektorami korporacji zabrzmiał autentycznie jako prawdziwy twórca i artysta, który wierzy w to, co robi.

A więc jak wygrać konferencję będąc introwertykiem? Przekonajcie się sami:

Jakub Wysocki

Współzałożyciel i Dyrektor Marketingu w BreakBox Lab. Seryjny przedsiębiorca i specjalista od marketingu i rozwoju biznesowego.

Dodaj komentarz

Close Menu