BRANDING OD PODSTAW: JAK ZBUDOWAĆ SILNĄ OSOBOWOŚĆ MARKI

BRANDING OD PODSTAW: JAK ZBUDOWAĆ SILNĄ OSOBOWOŚĆ MARKI

Podstawy budowania brandu, część druga. Omówiliśmy już sobie teorię związaną z tworzeniem marki, zarówno produktu jak i osobistej, pora więc przejść do pierwszych praktycznych lekcji. Dzisiaj opowiem Wam o tym, jak najlepiej myśleć o brandzie i zbudować silną osobowość marki.

Czemu mówię “osobowość marki”

Kiedy myślimy o pięknych kobietach, na myśl przychodzi nam Angelina Jolie albo Scarlet Johanson. Myśląc o sportowcach od razu kojarzymy Mesiego albo… Małysza. Dostrzegacie już analogię do wstępu pierwszego artykułu o budowaniu brandu?

Jeżeli nie, sprawdź podstawy teoretyczne budowania brandu w poprzednim artykule z tej serii.

W pewnym momencie moich rozważań na temat budowania wizerunku marki doszedłem do wniosku, że produkt nie różni się aż tak bardzo od osoby. Albo, mówiąc brutalnie, najbardziej rozpoznawalne osoby na świecie to tak naprawdę produkty starannie przeprowadzonych kampanii wizerunkowych. Idąc dalej tym torem myślenia opracowałem dwa proste ćwiczenia, dzięki którym dużo prościej przyjdzie nam budować markę produktu czy usługi – właśnie w oparciu o budowanie osobowości człowieka.

Ćwiczenie numer 1 – znani ludzie a Twój produkt

Założenie tego ćwiczenia jest proste: jeżeli planujesz produkt bądź usługę i chcesz określić, jaki brand ma ona posiadać, zastanów się, jaka znana osoba najlepiej oddawałaby ten produkt?

Chcesz prowadzić sklep z narzędziami? Twoja marka powinna być solidna, klasycznie męska i bardzo wyraźna – zupełnie jak Chuck Norris! Wizerunek twojej usługi ma być refleksją pasji i ciężkiej pracy, jaką wkładasz w jej tworzenie? Brzmi jak biografia Michela Jacksona! Chcesz żeby promocja Twojego produktu w social mediach szokowała i naruszała przyjęte normy? Zapewne zagłosowałbyś na Donalda Trumpa… 😉

Najlepszym sposobem, żeby podejść do brandu jako charakteru, czy też osobowości, jest określenie znanej osoby, którą byłaby Twoja marka (gdyby osobą była) na zasadzie pierwszego skojarzenia.

Ok, ale co dalej z tym zrobić? Po pierwsze, to ćwiczenie ma pomóc nam w następnym. Ale to nie wszystko! Skoro mamy już wzór na osobowość marki, do którego chcemy dążyć, sprawdźmy jak ta osobowość została wykreowana. Czyli po kolei: z czego jest najbardziej znana? Jakie wartości są jej klasycznie przypisywane? I ostatecznie w jaki sposób kreuje ona swoją osobę? Odpowiedzi na te pytania dadzą Wam pierwsze wskazówki przy budowaniu strategii kreacji wizerunku marki.

Ćwiczenie numer 2 – jaką osobowość ma mieć Twoja marka?

Skoro wiemy już, którą znaną osobistością byłby nasz brand, czas na coś trudniejszego. Czas zbudować wyjątkową osobowość marki. Ale jak?

Najprościej bazując na serii pytań, przydatnych zresztą również przy określeniu grupy docelowej oraz segmentu tzw. early adapterów. A są to pytania takie jak:

  • Jeżeli Twoja marka byłaby osobą, to jakiej płci?
  • W jakim wieku / przedziale wiekowym byłaby ta osoba?
  • W jakim zawodzie pracowałaby ta osoba? Jaki charakter pracy by wykonywała?
  • Gdzie mieszkałaby taka osoba? W mieście czy też na wsi? W jakiej dzielnicy / okolicy?
  • Byłaby introwertykiem czy też ekstrawertykiem?
  • Czym zajmowałaby się w wolnym czasie? Jakie rozrywki lubiła?
  • Do jakiej subkultury by należała? Jakiej muzyki słuchała?
  • Z kim by się zadawała? Jakie towarzystwo preferowała?

Odpowiedzi na te pytania (najlepiej w formie rysunkowej!) stworzą podstawowy charakter Waszego brandu. Tym razem starajcie się nie bazować na prawdziwych osobach, nie silcie się również na niecodzienne i wyjątkowe cechy. Każdy jest w pewnym sensie jedyny w swoim rodzaju, ale geniusz czy gwiazda rocka rodzą się raz na miliony. Wasi klienci też łatwiej identyfikować się będą z kimś podobnym do nich. Im bardziej autentyczna osobowość, tym lepiej wykonane ćwiczenie.

Co dalej zrobić z wynikami tych ćwiczeń?

O tym w następnym odcinku, w którym przejdziemy do pierwszego elementu formalnego brandingu – budowania wartości marki na podstawie Brand Key Model!

Jakub Wysocki

Współzałożyciel i Dyrektor Marketingu w BreakBox Lab. Seryjny przedsiębiorca i specjalista od marketingu i rozwoju biznesowego.

Dodaj komentarz

Close Menu